Analiza oglasa za posao + BONUS

Već neko vreme razmišljam o ovom tekstu i paralelno prikupljam oglase koji mi deluju zanimljivo za ovakvo istraživanje. Naime, moram da napomenem da ovaj tekst nije utemeljen na nekoj naučnoj metodi, već da je proizvod mog ličnog iskustva i povezivanja teksta oglasa za posao sa stvarnim ljudima u određenim firmama ili prosto analiza oglasa.

BONUS: Analiza oglasa poznate srpske agencije Homepage, jer mi je nešto u tom oglasu privuklo pažnju!

Struktura oglasa je uglavnom standardna i sastoji se od:

Opisa posla – gde bi trebalo da bude navedeno šta oglašeno radno mesto podrazumeva i koje bi vaše obaveze bile. Međutim, često se dešava da poslodavac ne opiše radno mesto kako bi zaista trebalo, pa se dešava da vam se na budućem radnom mestu obaveze samo gomilaju. Sa druge strane, lično volim one oglase u kojima je ova stvaka najduža i gde je taksativno pobrojano šta ćete sve raditi, jer to govori o tome da je poslodavac dobro promislio o tom radnom mestu i potrebama koje budući zaposleni treba da zadovolji.

1334154505777_4753843
Preuzeto sa http://www.socialtalent.co

Kvalifikacije – ovde bi trebalo da budu pobrojane kvalifikacije koje poslodavac smatra neophodnim za obavljanje određenog posla i po mom ličnom iskustvu, ovaj odeljak je onaj koji pravi najviše zabuna na relaciji poslodavac – potencijalni zaposleni. Zašto je to tako? Često se dešava da poslodavci u ovim stavkama budu preterano isključivi, pa napišu da im je potrebno da budući zaposleni ima završen baš taj određeni fakultet, pa čak i smer. Ovo obeshrabruje kandidate, jer se možda neko baš super stručan za taj posao, sa godinama iskustva na poziciji i neformalnim obrazovanjem u struci, neće prijaviti.

oglas-6oglas-5oglas-4

Ovaj i slične zahteve mogu da diskreditujem na ličnom primeru, jer sam se prijavila na oglas gde je prva stavka u kvalifikacijama glasila: “završen ekonomski fakultet – smer marketing”. Prošla sam prvi i drugi krug, rasturila psiho test sa sve diplomom filozofskog fakulteta i zvanjem diplomirani filozof. U užem krugu za izbor za radno mesto bilo nas je troje. Nisam dobila posao, ali to ne menja poentu!

TIP 1: Prijavljujte se i tamo gde možda ne ispunjavate opisano u kvalifikacijama, ali ste sigurni da biste obavljali posao stručno.

Profil kandidata – govori o veštinama potrebnim za obavljanje posla i ovo može često da bude ključni segment oglasa, jer se iz ovoga može zaključiti kakav tip osobe je kompaniji potreban. Menadžerske i prodajne pozicije zahtevaju komunikativnost, sposobnosti prezentacije i sl, ali ako kažu da im je potreban aktivan vozač (ova stavka se provuče na raznim mestima kroz različite oglase), verujte da vaša vozačka dozvola i povremena vožnja, neće značiti mnogo. Jer, da li biste zaista tako nesigurni seli u službeni automobil?!

oglas-1

TIP 2: Ako se traže specifične veštine, nemojte lagati sebe i druge, jer ako je navedeno u oglasu, sigurno se očekuje da znate da… vozite, određeni program, jezik i sl. Ne da ste upoznati ili da naslućujete o čemu se radi, već da znate!

Zaposlenima nudimo – jedan je od meni omiljenih segmenata oglasa. Ovde zaista ima svega! Od onoga da poslodavac napiše “redovna primanja”, “mogućnost zaposlenja”, pa do “prostor za zabavu”, “kuhinju”, “sveže voće”, “besplatan ručak petkom” i sl.

oglas-8oglas-7oglas-10
Koliko su zabrinjavajuća obećanja da nam neko nudi redovnu isplatu za posao koji obavljamo, neću ni da pričam. Sa druge strane, jasno mi je da se IT kompanije utrkuju sa što boljim uslovima za svoje zaposlene, pa nude tim bildinge, studijska putovanja, besplatne obuke, pa čak taj ručak i voće mogu da razumem, ali ono što ne mogu da razumem jesu ti neformalni prostori za zabavu. Da li zaista neko ko je radio osam ili više sati ne želi da ode kući, već će da odigra koju partiju stonog fudbala sa kolegama?! Ili kuhinja? Malo ću da skuvam dok radim?

Ne razumem! Slobodno mi objasnite u komentarima.

BONUS: Dodala sam Homepage kao bonus, jer kada mi je njihov oglas iskočio na FB, odmah sam ga šerovala na stranicu. Bez da sam pročitala tekst oglasa.

Zašto sam to učinila?  Prvi razlog je što su oni izgradili imidž koji odaje poslovnost, šarmantnost i stručnost u poslu, a onda sam prisustvovala i predavanjima pojedinih zaposlenih u ovoj agenciji (više puta). To je bilo dovoljno da šerujem oglas!

oglas-11

Kada sam pregledala svoju FB stranicu, opet sam zastala kod tog oglasa i shvatila da sam ga bez razmišljanja podelila (osim iz gore navedenih razloga) i zbog toga što njihov oglas sugeriše da im je na oglašenoj poziciji potrebna žena. Šareni noktići, roze podloga za laptop… drugim rečima preovlađuju “ženske boje”. Fotka ne govori o tome da im treba profesionalac u onom bespolnom smislu, koji bi neka druga fotografija odavala. Ova implicira ženu!

Zašto je meni ovo bitno?
Iz više razloga. A, prvi i najvažniji je što smatram da postoji rodna diskriminacija prilikom zapošljavanja. Sve je to na jednom suptilnom ili manje suptilnom nivou, osim kod onih “drvoseča” od poslodavaca koji će vas pitati o godinama, bračnom statusu, brojčanom stanju porodice i sl, kršeći Zakon o radu i pre nego su vas zaposlili.

Istina je da se žene teže zapošljavaju, da obavljaju poslove za manje novca nego njihove muške kolege na jednakim pozicijama, da moraju više da se dokazuju da bi napredovale i da je misaona imenica ravnopravnost polova.
Upravo iz svega navedenog, smatram da sam odreagovala podsvesno, jer sam želela da doprinesem da neko dobije posao, a da to pre svega bude neka žena.
U tekstu oglasa nigde ne stoji pol i on je sročen tako da nikoga ne diskriminiše, ali ne mogu da se otgnem utisku da ta fotka ukazuje da žele da zaposle ženu.

Možda im ovo nije bila namera.
Možda im je dizajner žena, pa je podsvesno kreirala ovakvu fotografiju.

A, možda ništa nije slučajno?!

 

 

 

 

 

 

 

 

4 comments

  1. Mislim da je poenta neformalni prostori za zabavu i kuhinje da naprave prijatniju i opušteniju atmosferu za rad. Ne verujem da bilo ko računa na to da se koriste posle radnog vremena, nego tokom radnog vremena u pauzama. Plus kao prostor za druženje s kolegama. Bar ja to tako shvatam. :))

    Liked by 1 person

    • Pa, da… Nisam ni ja bukvalno shvatila, kako neko na FB reče. Ali, realno, koliko pauza i sa koliko dugo bi one trebalo da traju da se odigra partija stonog fudbala, klopa, popije kafa i sl. Jasno mi je da ima svrhu taj prostor – okupljanje, ćaskanje, razbijanje kreativnih blokada…

      Like

  2. Знам једну фирму у Новом Саду у којој се кафа кува изнад ве-це шоље, а кухињски простор служи као магацин за одлагање кутија од рачунарске опреме, јер, ето, шеф је циција и сматра бацањем пара улагање у радну површину, буквално плочу од метар и по квадратни дрвета или пластике, да се у тој кухињи направи бар нешто што наликује на сто.

    Like

Leave a Reply

