Zloupotreba ličnih podataka prilikom selekcije kandidata

Upravo sam dobila neočekivan poziv!

Još u avgustu sam konkurisala u jednoj osiguravajućoj kući za posao “specijalista za komunikacije”, od njih sam 22. septembra dobila mail sledeće sadržine:

Poštovani,
Obaveštavamo Vas da je konkurs za poziciju Specijalista za komunikacije završen. Odlučili smo se za drugog kandidata koji je najviše odgovarao zahtevima date pozicije.
Hvala Vam na interesovanju i uloženom vremenu.
Želimo Vam sreću u daljoj potrazi za poslom i uspešnu karijeru.

Srdačan pozdrav,
Direkcija za ljudske resurse i organizaciju

Međutim, danas me poziva jedna razdragana gospođa i potpuno pod uticajem njene razdraganosti započinjem razgovor. Tek u trenutku kada me pita „Da li znate otkud vaši podaci u našoj bazi?“, postajem potpuno zbunjena i najiskrenije joj odgovaram da ne znam. Ona mi pomaže navodeći da sam uzimala njihovo osiguranje, možda putno preko neke agencije i sl.
Tek tada mi sine lampica! Kažem joj da sam konkurisala za posao kod njih i da ti podaci mora da su iz HR baze. Ona, bez imalo stege i blama, počinje da mi nudi pakete osiguranja?!

Ne sećam se tačno kako je glasila izjava o saglasnosti za obradu mojih ličnih podataka, no nisam bila lenja, te sam je potražila na sajtu kompanije. I, tamo nigde ne piše da moje podatke mogu da koriste u svrhu prodaje usluga:

Pred Vama se nalazi kratak upitnik o osnovnim biografskim podacima koji će se koristiti isključivo u svrhu regrutacije i selekcije kandidata za otvorena radna mesta. Lični podaci, koje uz Vašu saglasnost budemo obrađivali, biće poverljivi i neće biti dostupni trećim licima. Čekiranjem ovog polja dajete saglasnost da se podaci iz upitnika u nastavku mogu obrađivati u svrhu selekcije kandidata za nova radna mesta i trajno čuvati u bazama podataka. Datu saglasnost u svakom trenutku možete opozvati pismeno ili usmeno nakon čega će svaka dalja obrada vaših ličnih podataka biti obustavljena.

Odmah sam nazvala kompaniju i pozvala se na ovu saglasnost i iznela zahtev da moji podaci budu uklonjeni iz te baze podataka. Ljubazna operaterka mi je objasnila da to nikako nije smelo da se desi, jer to znači da je neko koristio podatke koji se ne koriste za pozivanje i nuđenje usluga (?!), zapisala je moj broj telefona, te mi rekla da ukoliko se desi da me neko opet pozove, tražim ime, prezime i kontakt telefon te osobe. Kada sam rekla da joj mogu izdiktirati broj sa kojeg sam dobila poziv, rekla mi je da nema potrebe jer bi to onda bilo kršenje procedure(?!), jer moj poziv i zahtev za brisanjem znače da sam, ničim izazvana sada podnela zahtev za brisanje podataka iz baze(!?) OK, whatever!

Nisam htela da se nastavljam i da cepidlačim, ali ukoliko imate slična iskustva – pišite, jer je ovo zloupotreba ličnih podataka, a u formularu koji sam popunila broj telefona je najbezazleniji od njih, jer se tamo nalaze i:

Ime *
Prezime *
Ime oca *
JMBG *
Datum rođenja *
Adresa *
Mesto *
Region *
Pol *
Telefon *
E-mail *
Stručna sprema *
Iskustvo u osiguranju *
Zanimanje *
Vozačka dozvola *
Nivo obrazovanja *
Upisao *
Diplomirao *

Polja označena sa * su obavezna!

Iskopirala sam samo obavezna polja, a uz njih je obavezno i da čekirate gorepomenutu saglasnost. Bez svih ovih podataka niste u mogućnosti da aplicirate za posao za koji je raspisan konkurs.

ZAKON
o zaštiti podataka o ličnosti

II USLOVI ZA OBRADU

Nedozvoljenost obrade

Član 8.

Obrada nije dozvoljena ako:

1) fizičko lice nije dalo pristanak za obradu, odnosno ako se obrada vrši bez zakonskog ovlašćenja;

2) se vrši u svrhu različitu od one za koju je određena, bez obzira da li se vrši na osnovu pristanka lica ili zakonskog ovlašćenja za obradu bez pristanka, osim ako se vrši u svrhu prikupljanja sredstava za humanitarne potrebe iz člana 12. tačka 2a) i člana 12a ovog zakona;

Obratite pažnju koje lične podatke ostavljate prilikom prijave za posao, te čime se kompanija bavi. Ne želim da tvrdim da je ova kompanija raspisala konkurs da bi dopunila bazu podataka, ali ne isključujem mogućnost da postoje kompnije koje to rade.

 

 

Leave a Reply

