Moje iskustvo sa sajtom honorarci.rs

Moja iskustva u vezi sa honorarnim poslovima sežu daleko unazad, još u vreme dok sam studirala. Radila sam kao radio voditelj, TV reporter i sl. Svi ugovori koje sam potpisivala  u to vreme su bili autorski ili tzv. honorarni, a isplata koju sam dobijala bazirana je na dnevnici i osmočasovnom radnom vremenu. Međutim, i to o radnom vremenu je rastegljiv pojam, jer je ono neretko podrazumevalo i više od osam sati rada. Tada, jedino što sam mogla da zamislim i što sam priželjkivala je – ugovor za stalno. To je sa tadašnje moje pozicije izgledalo kao ostvarenje sna o sigurnosti, jer je donosilo zdravstveno osiguranje, zakonski godišnji odmor i mesečnu platu koja je bila fiksna, te radno vreme od pet dana u nedelji…

U međuvremenu se desilo da sam dobila taj famozni ugovor, da bih deset godina kasnije dobrovoljno odustala od njega. To je ta životna ironija – pazi šta želiš, možda se i ostvari.

Pre nego što sam otišla iz prethodne firme, besomučno sam tražila posao. Slala sam CV, propratna i motivaciona pisma na razne adrese i na oglase koji su nudili posao koji bih mogla da obavljam. Desilo se to da sam postala kraljica prvih, drugih i trećih krugova, da rasturam psihološke testove i testove znanja, ali da posao nikako ne dobijem ja, već neko od ono drugo dvoje iz poslednjeg kruga.

Koliko god da ste sigurni u sebe, normalno je da vam ovo poljulja samopouzdanje i ideju o vama kao nekom profesionalcu.

Iako do tih „ugovora za stalno“ i „redovnog posla“ nisam uspela da dođem, došla sam do sjajnih honorarnih poslova, koji su na neki način bili i ostvarenje snova. Profesionalno sam odrastala u maloj TV redakciji, uglavnom usmerenoj na lokalne teme, sa skromnom produkcijom. Uvek sam htela više i činilo se da moja želja za učenjem i saznavanjem novih stvari polako prerasta te okvire. Više me nisu privlačili samo novinarski poslovi, kreiranje novih emisija i sl, već sam učila o montaži video materijala, softverima i hardverima, pa čak sam jedno vreme provela u internet odeljenju družeći se sa Joomla-om. Zahvaljujući želji za učenjem i savladavanjem novih znanja i veština, dobila sam posao story editora, a da nisam bila svesna šta bi tačno trebalo da radim. To je moj prvi veliki honorarni posao. Veliki iz dva razloga – najpre, jer do tada nikad nisam radila na tako velikom projektu, gde se zna šta je čije zaduženje i gde sve funkcioniše; a zatim i po zaradi, jer je to bio (i još uvek je) najviši honorar za koji sam radila.
Uglavnom, ovaj honorarni posao, koji je na neki način sublimirao sva znanja i veštine koje sam intuitivno prikupljala, doneo mi je i angažman u Sloveniji, odnosno prvo internacionalno honorarno zaposlenje.
bb-rezija
Zahvaljujući ovim iskustvima, počela sam da se interesujem za platforme freelancer.com, upwork.com i sl. I dok sam pokušavala da uradim što bolje profile na ovim sajtovima, usput bidujući za određene poslove, naišla sam na domaći pandan ovim sajtovima.

Za honorarci.rs sam čula ranije, ali nijednog trenutka nisam pokušala da saznam kako izgleda u praksi i šta sve nudi. Ovaj sajt počeo je sa radom sredinom 2014. godine, a predstavlja platformu za oglašavanje honorarnih poslova, odnosno – predstavljaju sponu između dostupnih radnika sa određenim veštinama i onih kojima su takvi ljudi potrebni/poslodavaca.

Bila sam skeptična dok sam otvarala nalog na ovom sajtu, jer sam mislila da je nemoguće da me kontaktira poslodavac putem oglasa koje sam ostavila. Međutim, kako sam uveče ostavila tri oglasa u različitim kategorijama, a u skladu sa veštinama koje posedujem, sutradan ujutro sam dobila prvi poziv i prvi posao. Oko realizacije posla, visini i isplati honorara sam se dogovorila direktno sa poslodavcem telefonski i putem maila. I od tada, obim posla raste, a ja sam u situaciji da raspolažem svojim vremenom, te da sve više obraćam pažnju na organizaciju i poštovanje rokova za određene klijente.

Foto: PrintScreen
Foto: PrintScreen

Ipak, desilo mi se i to da dobijem poziv od muškarca koji se predstavio kao „Vlada iz Ciriha“, koji mi je rekao da  se bavi visokogradnjom i da želi da vodim njegove poslove u Srbiji. Na moj odgovor da ne mogu da vodim njegove poslove, on mi je rekao „što si dala oglas kada nećeš da radiš“, te mi objasnio da ima još dve devojke koje su zainteresovane i da će sa njima da razgovara o poslu.

Zašto spominjem Vladu iz Ciriha?
Čim sam mu postavila nekoliko suvislih pitanja o poslu koji bi navodno trebalo da obavljam za njega, bilo je jasno da njegovo „tražim osobu od poverenja“, meni ne uliva ni P od poverenja. Zloupotrebe ovakvih platformi su moguće i očekivane, stoga budite obazrivi. Nije problem samo u Vladi, koji je hteo ko zna šta, već i u onim poslodavcima koji insistiraju da im poslove isporučite na vreme i da novac dobijete tek pošto to uradite. Budite obazrivi, nađite kompromis sa poslodavcima. Isporučite im deo posla, a ostalo im dostavite po isplaćenom honoraru.

Uglavnom, u intervjuu za 24h koji je dao Ivan Tuševljak, jedan od kreatora honorarci.rs, rekao je da imaju oko 10 hiljada registrovanih članova i preko 18 hiljada aktivnih oglasa na sajtu, te da zajednica honoraraca raste iz dana u dan. To je zaista mnogo ljudi, koji nude usluge i proizvode iz najrazličitijih oblasti, a vaše mesto među njima zavisiće isključivo od vaše ekspertize. Ako mene pitate, ovo je trenutno najfer tržište rada u Srbiji!

One comment

  1. […] Poslodavac nema pravo da vas pita o tome da li imate ili nemate decu, te da li planirate da ih imate. Ali, mi ovde pričamo o srpskoj realnosti i činjenici da će vas neretko pitati za godine i brojčano stanje vaše porodice. Ukoliko vam je stalo da dobijete taj posao i ne planirate u skorije vreme da rađate, nađite načina da to i napomenete poslodavcu. Često se mlađi kandidati odbijaju, jer se okarakterišu kao nedisciplinovani, neodgovorni i neozbiljni, ali ovo je moguće premostiti isticanjem vaše zainteresovanosti za dodatno obrazovanje, učenje i sticanje novih veština. Nedostatak iskustva možete pretvoriti u vašu prednost i ostaviti dobar utisak isticanjem ove karakteristike, te na taj način na  poslodavca ostaviti utisak samosvesne osobe koja će tek da uči i napreduje. Primera je zaista mnogo, ali ako smo prvu stavku uradili kako trebe i sebe zaista dobro izanalizirali na razgovor za posao ćemo otići rasterećeniji, samouvereniji i neke od svojih eventualnih mana, pretvoriti u prednosti. Ne zaboravite da koliko god poslodavac imao kontrolu nad postavljenim pitanjima, vi ste ti koji kontrolišete odgovore! […]

    Like

Leave a Reply

